Ytlighet

Något jag gått runt och både tänkt på och stört mig på en hel del den senaste tiden är personer som är så otroligt ytliga. Att man någongång varit ytlig det händer nog de flesta. Att man dömer en person endast pågrund av deras utseende. Alla har vi väll gjort det, men vissa gör det precis hela tiden. Det är ett typiskt tecken på omogenhet, men det kan även vara ett tecken på osäkerhet. Att man inte vill riskera sitt såkallde "rykte" bara för att man är med en person som ser ut på ett viss sätt. Alla dessa grupper, poppulära och opoppulära. De poppulära är såkallade "snygga" medans de opoppulära inte är det.Att vara med en person som är lite mulligare och inte modellsmal, eller att vara med en person som klär sig lite mer speciellt isället för att klä sig som alla andra ser vissa folk som fel, men det är inget fel! Dessa personer är också människor, dom behöver också vänskap,tillit och kärlek. Att kalla någon för "jävla tjockis" är så typisk för en ytlig person. Den personen som säger sådana saker är osäker på sig själv, den kan endast se denna person som en "tjockis" och inget annat.Den kan endast peka ut felen och dömma någon efter de fel de ser. Varför är det så?  Varför värderas människor efter deras utseende? Jag har själv dessa erfarenheter. Jag vet hur det är att bli värderad efter mitt utseende, att bli nertryckt pågrund av att jag alltid varit lite större. Att jag hade en speciell stil då.Jag förändrades inte på insidan bara för att jag förändrades på utsidan. Men i andras ögon måste jag ha gjort det. Jag fick aldrig en chans att visa mitt inre. Jag fick aldrig en sådan chans. Jag umgås inte med dom som behandlade mig så längre. Att heja på dom är en sak, men jag kan inte umgås med dom. Dom har tappat min respekt och jag ser dom fortfarande som ytliga. Sedan finns det några som jag faktiskt pratar med och umgås med från den perioden och en av dom är en av mina närmase vänner. Hon stod alltid vid min sida medans resten tröck ner mig pågrund av mitt utseende. Utsidan ger insidan en chans. Men så ska det inte behöva vara. Man ska kunna vara sig själv,vara lite mulligare eller sticka ut och även få en chans att visa sin insida. Sin vackra personlighet, visa vem man är. Jag önskar att jag kunnde få alla ytliga personer här i världen att förstå att alla människor har samma värde. Och jag kan vara beredd att kämpa för det. Så tänk efter nästa gång, ge personen en chans att visa vem den är innan du dömmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0